Rådgivning til professionelle
Jeg arbejder for at udbrede viden om det sensitive personlighedstræk og for at skabe bedre vilkår for børn, unge og voksne i vores samfund. Mit fokus er at inspirere professionelle til at tænke helhedsorienteret og anerkende de sanselige og følelsesmæssige behov, som ofte overses i et præstations- og vækstorienteret samfund.
Jeg tilbyder rådgivning og oplæg om, hvordan sensitivitet kan forstås, mødes og integreres som en ressource i institutioner, på arbejdspladser og i politiske beslutninger. Gennem forskning, praksiserfaring og personlige indsigter viser jeg, hvordan vi kan skabe universelle rammer, der ikke kun tilgodeser de mest sensitive, men som i praksis styrker trivsel, kvalitet og udvikling for alle.
Jeg inddrager erfaringer fra både mit professionelle og personlige liv – bl.a. mit virke som byplanlægger i politiske institutioner, mit arbejde som specialpædagogisk støtteperson og selvstændig rådgiver samt mine erfaringer som mor til fire sensitive børn. Jeg formidler, hvordan miljøets indvirkning på nervesystemet har afgørende betydning for menneskelig trivsel, og hvordan vi med enkle justeringer kan skabe rammer, der understøtter både individ og fællesskab.
Jeg sætter ord på de menneskelige konsekvenser, når sensitivitet undertrykkes – både individuelt, kollektivt og samfundsmæssigt. Samtidig viser jeg, hvordan vi kan modvirke mistrivsel og præstationspres ved at skabe psykologisk tryghed, meningsfulde fællesskaber og rammer, der giver plads til forskellighed.

Jeres udbytte
-
Forståelse af mistrivsel: Indsigt i sammenhængen mellem symptomer på mistrivsel og det manglende fokus på sensitivitet og trivsel i hverdags-, uddannelses- og arbejdsliv.
-
Forskningsbaseret viden: Kendskab til, hvordan miljøet påvirker nervesystem og psyke, og hvorfor universelle rammer kan forebygge overstimulering, mistrivsel og stress.
-
Praktisk anvendelighed: Redskaber til at forstå, møde og håndtere sensitivitet i institutioner, uddannelser og på arbejdspladser – så det bliver en styrke fremfor en udfordring.
-
Ressourcefokus: Bevidsthed om de styrker og potentialer, der ligger i det sensitive personlighedstræk – og hvordan de kan bidrage til fællesskaber og udvikling.
-
Nye handlemuligheder: Forudsætninger for at kunne skabe rammer og praksisser, der støtter både sensitive og ikke-sensitive mennesker i at trives og udfolde deres potentiale.
-
Mindset og livsstil: Inspiration til at udvikle et nyt mindset og en måde at indrette hverdags- og arbejdsliv på, som skaber balance, trivsel og bæredygtig udvikling – både menneskeligt og organisatorisk.
Kontakt mig
Har I lyst til at høre mere om, hvordan jeg kan hjælpe jer med rådgivning, oplæg eller skræddersyede løsninger om sensitivitet og universelle rammer?
Kontakt mig gerne, så finder vi sammen en form, der matcher jeres behov:
📞 Telefon: 27 13 82 93
📧 Mail: info@sensitive-living.dk
Fra forskning til praksis
Med SENSITIV-modellen og konceptet om inklusion, som jeg kalder UNIVERSELLE RAMMER, har jeg udviklet en tilgang, der både styrker sensitive mennesker og bidrager til fællesskaber, hvor alle kan trives.
SENSITIV-modellen er mit bud på, hvordan sensitivitet kan forstås som en ressource frem for en begrænsning. Den viser, hvordan sensitive mennesker kan finde balance, livskraft og nye handlemuligheder gennem en styrkebaseret tilgang, der bygger på både forskning og praksiserfaring. Modellen udfordrer traditionelle forståelser af trivsel ved at betragte sensitivitet som en naturlig variation, der rummer særlige styrker – til gavn for både individ og fællesskab.
I kan få indsigt i SENSITIV-modellen ved at klikke på billedet herunder:
UNIVERSELLE RAMMER er et koncept, jeg har udviklet med afsæt i forskning i inkluderende læringsmiljøer, trivselsfremme og sensitivitet – kombineret med mine egne kvalitative undersøgelser og praksiserfaringer. Tanken er at skabe rammer, der ikke kun gavner sensitive børn, unge og voksne, men alle mennesker, fordi universelle løsninger skaber bæredygtig trivsel for hele fællesskabet.
I 2025 udarbejdede jeg en rapport for Foreningen NaturligViiS, hvor jeg undersøgte barrierer og muligheder for trivsel og læring på DTU. Rapporten præsenterer både resultaterne af den kvalitative undersøgelse og konceptet UNIVERSELLE RAMMER, som kan anvendes i mange typer lærings- og udviklingsmiljøer.
I kan læse rapporten ved at klikke på billedet herunder: