Jannie Rydahl
Jeg er sensitiv over for sanselige og følelsesmæssige indtryk. Det er jeg i en større grad, end det er tilfældet for et gennemsnits menneske. Dette personlighedstræk har i mange år været en hindring for mig, men i dag har jeg vendt det til en styrke i mit liv. Forhindringerne i min fortid har givet mig en dyb indsigt i, hvad det vil sige at være sensitiv på godt og ondt. Ligeledes har jeg på egen krop mærket, hvordan dette personlighedstræk ofte misforstås og fejlbehandles af omgivelserne.
Jeg er mor til 4 dejlige børn i alderen 6 -16 år, som alle er sensitive på hver deres skønne måde. De to ældste er undfanget ved hjælp af reagensglasmetoden, da jeg var uforklarligt barnløs. De to yngste derimod blev skabt naturligt efter, at jeg havde omlagt min kost. Jeg fulgte et kostprincip, der var udviklet af en privatpraktiserende gynækolog, der resulterede i, at min hormonbalance blev afbalanceret. Kostomlægningen medførte også et større mentalt overskud og en øget lykkefølelse.
Min erfaring med barnløshed gav mig indsigt i, hvor hurtigt det offentlige system anbefaler medicinske metoder frem for naturlige og den fik mig til at erkende, hvor vigtigt det er for menneskers mentale og fysiske sundhed, at kroppen tilføres det rette "brændstof". Vejledning om sund kost udgør derfor et af perspektiverne i min rådgivning til dig og/eller dit sensitive barn.
Kort tid efter fødslen af mit 3. barn blev jeg ramt af stress. Allerede ved første henvendelse hos min daværende praktiserende læge blev jeg henvist til udredning for ADHD eller ADD hos en psykiater. Jeg undrede mig meget over, at lægen ikke interesserede sig for årsager i min hverdag til mit stresstilfælde, men udelukkende havde fokus på at finde en eventuel medfødt fejl inde i mig og symptombehandle.
Da jeg er uddannet inden for positiv og kognitiv psykologi er jeg vidende om, at hjernen er plastisk (har evnen til at forandre sig) og tilpasser sig det omkringliggende miljø. Jeg ved også, at der er et sammenfald mellem personlighedstrækket for sensitive mennesker og symptomerne for diagnoserne ADHD og ADD. Den eneste forskel i kriterierne for at kunne identificere sig som et sensitivt menneske eller som et menneske med diagnoserne ADHD eller ADD er evnen til at kunne fastholde koncentration.
Sensitive mennesker kendetegnes blandt andet ved at være utrolig gode til at koncentrere sig, hvorimod mennesker med diagnoserne ADHD og ADD oplever store vanskeligheder ved at fastholde koncentrationen. Men det er to sider af samme sag, for koncentrationsevnen afhænger af, hvor mange forstyrrelser, der er til stede i den enkeltes liv og hvor overaktivt nervesystemet er.
Mennesker med et sensitivt personlighedstræk og mennesker, der er diagnosticerede med ADHD eller ADD, er alle disponerede for at føle sig hurtigere overvældede af sanselige og følelsesmæssige indtryk end andre. De bliver derfor lettere stressede på grund af deres medfødte eller miljøbetingede fintfølende nervesystem.
Når mennesker rammes af stress, så svækkes evnen til at sortere informationer i hjernen og fastholde koncentration. Det gør sig gældende for alle, men for de sensitive mennesker og mennesker med diagnoserne ADHD og ADD, så indtræffer koncentrationsvanskelighederne tidligere. Er miljøet derimod roligt og præstationsfrit omkring disse mennesker, så vil de være i stand til at bearbejde emner, der optager dem, på et dybere og mere detaljerigt plan end andre.
Det er altså et spørgsmål om selvindsigt og bevidsthed om systemets perspektiv og hjælpesystemer, der afgør om man identificerer sig om enten sensitiv eller som diagnosticeret med ADHD eller ADD.
Det sensitive personlighedstræk er endnu ikke anerkendt tilstrækkeligt inden for det offentlige sundhedssystem på trods af, at forskningen viser, at 30 % af jordens befolkning er mere sensitive end andre. Går man til en privat praktiserende psykolog, der har viden om sensitivitet, kan man få hjælp til at afdække, om man er sensitiv. Går man derimod til en praktiserende læge eller bliver henvist til psykiatrien, så vil fokus være på at udrede for psykiske lidelser eller psykiske funktionsnedsættelser. Det gøres ud fra subjektive vurderinger og derfor ser man også, at man kan få forskellige diagnoser afhængigt af, hvilken psykiater der udreder.
Psykiske ubalancer/sygdomme er pga hjernens plasticitet altid forbigående og påvirket af det miljø, man opholder sig i. Derfor ser man også, at nogle mennesker fralægger sig en ADHD- eller ADD-diagnose senere i livet, ganske enkelt fordi krav og stimuli i hverdagen er blevet tilpasset den enkeltes behov.
Med min viden om udbredelsen af de psykiatriske diagnose-termer i vores samfund og kendetegnene ved det sensitive personlighedstræk og diagnoserne ADHD eller ADD valgte jeg derfor at takke "nej" til "stemplet" som psykisk funktionsnedsat og i stedet selv justere rammerne omkring mit liv. Det har jeg gjort og i dag lever jeg ud fra mine kerneværdier, hvor jeg bruger mine styrker og har masser af tid og overskud til mine børn, kæreste, venner, job og fritidsfornøjelser.
Min mission er at hjælpe børn, unge og voksne i psykisk ubalance og bidrage til, at de selv kan skabe et lykkeligt og værdigt liv. Jeg hjælper dig som voksen eller forælder til et udfordret barn med at tilpasse rammerne omkring dig og dit barn efter jeres individuelle behov. Jeg giver dig værktøjerne til at kunne skabe et fundament, der understøtter dig og dit barns behov, som sikrer vedvarende trivsel.
Jeg har en baggrund som byplanlægger i den offentlige sektor, hvor mit fokus har været at bidrage til at skabe bæredygtige fysiske rammer, der understøtter menneskelig trivsel. Dette virke har givet mig et dybdegående kendskab til, hvilke omgivelser mennesker bør opholde sig i samt erfaring med, hvor stor indvirkning miljøet har på vores velbefindende. For at kunne forstå og hjælpe det hele menneske har jeg suppleret min analytiske og helhedsorienterede ingeniørfaglighed med uddannelser inden for positiv og kognitiv psykologi, sanseintegration, mindfulness, traumehåndtering, terapi og coaching og jeg er aktuelt i gang med en masteruddannelse i trivsels- og ressourcepsykologi på Aarhus Universitet.
Jeg har i en årrække arbejdet som terapeutisk mentor og specialpædagogisk støtteperson for børn og unge, der enten har personlighedstrækket særligt sensitiv eller er diagnosticeret med autisme, Aspergers, ADHD eller ADD. Jeg har erfaring med og dyb indsigt i det offentlige systems håndtering af børn og unges psykiske udfordringer med at passe ind i en sanseligt og følelsesmæssigt overstimulerende hverdag.
Jeg ved, hvordan “systemet” fungerer set inde fra. Jeg ved, at måden børn, unge og voksne i mistrivsel tackles på i dag ofte er ved at lede efter “fejlen” inde i dem. Jeg ved, at økonomi og vækst i vores samfund går forud for miljøhensynet og menneskets ve og vel og at den offentlige sektor er præget af “kassetænkning” og bundlinje. Desværre kan behov som sanselighed og følelsen af tryghed (endnu) ikke værdisættes og derfor ikke indgå i de økonomiske beslutningsgrundlag, som mange af de politiske prioriteringer ofte baserer sig på! Og det er lige præcis her "kæden knækker" og derfor vi ser en markant stigning i omfanget af diagnoser blandt vores børn og unge, da det er systemets instrumentaliserede måde at håndtere psykisk ubalance på.
Det er min overbevisning og erfaring, at man ved at anskue problemstillingen omkring et menneske i psykisk mistrivsel helhedsorienteret og ud fra et psykologisk behov kan afværge ubalancen og få individet til at blomstre ved at justere på rammerne individuelt, organisatorisk og systemisk.
Når unge mennesker, voksne og forældre til udfordrede børn kommer til mig, så møder jeg dem alle med et åbent sind. Jeg spotter personlige potentialer og guider intuitivt og med udgangspunkt i videnskaben og mine erfaringer mine kunder til et lykkeligt liv i balance.
Jeg har gået flere omveje, men lever i dag et lykkeligt liv, hvor det at være sensitiv er vendt til en styrke. Jeg har banet vejen for mine egne børn og mange andre sensitive børn, unge og voksne og jeg vil glæde mig til at hjælpe dig og dit barn til et liv i balance.